Lezení Traunstein-grat a ferráty Ewige-Wand a Leadership - Rakousko

Kompletní fotogalerii najdete v sekci fotogalerie/Traunstein-grat a ferraty - Rakousko 29.-31.8.2008 (do nového okna).

Termín: 29. - 31.8.2008
Spolulezec: Honza Petera

Již dlouho mám v plánováčku nějaké pěkné vícedélkové lezeníčko v Rakousku. Rozhazuji sítě kdo by jel a jako jediný se lapil Honza. Domlouváme podrobnosti a modlíme se za počasí - příprava prostě jak má být:-)
Fyzicky jsme na tom také dobře. Honza už asi půl roku divně kašle a já sem tejden po nejtěžší mužské nemoci - rýmičce a kašlíčku. Navíc po úterním a čtvrtečním lezení mám drtek sedřený prsty na levý ruce, ale ani to neva:-)
Z Radotína odjíždíme v 18:30 a jedeme směrem na České Budějovice - Linz - Gmunden. Před hranicema se stavujeme v naší oblíbené Kamenné hospodě na dobrou véču...

Den první (sobota 30.8.2008)
Praha - Gmunden (440 mnm) - Traunstein-grat (1691 mnm) - Gmunden (440 mnm) - Berghof Predigstuhl

Do Gmundenu, resp. na parkoviště u jezera Traunsee, dojíždíme kolem jedné ráno. Na parkovišti postává pár lidí, dle analýzy vzorku řeči zjišťujeme, že jsou to češi:-) Spát není kde, tak jdeme na obhlídku okolí a steleme si pod nějakým památníkem asi 200m od auta.
Ráno nás už od 5:30 budí rušný život okolo nás. Ptáci řvou jak krávy, lidí jak na Václaváku. Spíme ještě do 6:30, pak to vzdáváme.
Parkoviště se až nečekaně rychle zaplnilo, takže ještě že sme šli spát jinam.
Balíme a před osmou vyrážíme. Nástup je po krásné cestě vedoucí tunelem. Cesta pod nástupní pidi ferrátku trvala cca hodinku.
Po vylezení ferrátky obtížnosti -1:-) stoupáme porostem a sledujeme, kde odbočit. U jedné odbočky váháme, ale dochází nás německý pár a paní ráda vysvětluje, že pokud chceme k nástupu, ať jdeme za ní. Tak jdeme. Sestoupali jsme asi 20metrů, zahli doprava a opět stoupali. A nečekaně jsme se ocitli asi o 10metrů více vlevo od místa, kde jsme původně chtěli odbočit...:-) No co, pěkná procházka :-)
Pod nástupem do cesty se nás sešlo více. My, německý "Bokvurstík" (=páreček), a skupinka čtyřech Čechů. Vzájemně si všichni dávali přednost, kdo poleze jako první, takže jsme vyhráli my:-) Ještě lehce taktizujeme, v čem polezem. Ale protože se nám nechce tahat pohorky v báglu, lezeme v nich. Sice nás trošku zarazilo, že všichni si lezačky berou, ale lenost zvítězila. Šněruju se do svých dvou nových Tendoňáckých půlko-dvojčat a vyrážím na cestu. První délka, první štand, první dobrej pocit:-) Další délku jdeme bez jištění, protože to není lezecké. Docházíme pod nástup do další stěny. Kocháme se výhledem na Trausee a čekáme na uvolnění štandu.
Následující délky jsou krásné lezení v pevné skále. Takže zbývá chuť i na pózy pro fotografy:-) V 10té délce mě čeká docela nepříjemné místo. Vzdušný kousek, kde nic moc nebere, nohy sou na tření a je třeba udělat krok, než došáhnu do pěkné kapsy. Dlouho se rozmýšlím, jak na to, protože přeci jen ty pohorky nejsou lezačky... Nakonec se odhodlám a jdu, ale dobrý pocit z toho nemám:-( Ale OK. Honza toto místo přelezl bez problémů, protože se prostě rovnou natáhl. Další délky jsou velmi krásné, i když lehce těžší než na začátku. Ale vše je nádherně krásné. S přibývající výškou přibývá i vzdušných míst. Ale opět krááásných:-) (1, 2).
Pohled do průvodce kudy a hurá do předposlední, 11té délky. Štanduju v ukázkových hodinách a závěrečnou délku si vychutnává Honza. Pěkně zaštandoval, mě dobral a tím vše skončilo.
A protože byl Honzík hodný a pěkně prosil, milostivě jsem mu dovolil nést lano. Ani byste nevěřili, jaké štěstí se ho zhostilo a po líci se mu rozzářil blažený úsměv. Udělal jsem dobře, že jsem svolil :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Celou cestu jsme vlastně lezli společně s německým párečkem. Já sem vylezl, dobral Honzu a než sem začal lízt dál, Honza se dělil o štand s těmito němci. Takže jsme i pokecali a oni aspoň viděli, kudy tudy vede cestička. Díky tomuto štandoidnímu přátelství jsme zjistili, že párečka (=ženská část německého párečku), se jmenuje Gábi :-) Takže jsme toho využili a nechali se zvěčnit.
Dále pěší cesta pokračovala nahoru, asi 1km, než se napojila na sestupovou normálku. Ve stínu jsme dali sváču, konečně se namazali opalovákem:-) a asi 20minut poseděli. Po pauze jsme vystoupali na normálku. Po ní jsme se, přes pár zajištěných úseků, po cca 45minutách napojili na výstupovou cestu a po ní došli zpět.
Cestou k autu jsme se ještě svlažili v Traunsee. Povečeřeli jsme, dobrali vodu a po prodiskutování plánu na neděli odjeli směr Berghof Predigstuhl. Při objíždění Trausee jsme ještě vyfotili celý masív včetně naší cesty (hřebínek zprava doleva. Cesta končí v cca 3/4 hřebínku).
Příjezd na parkoviště pod chatou Berghof Predigstuhl byl bez problémů. V klidu jsme zaparkovali, vyšlápli na procházku, pokecali, pojedli olivy a arašídy, vrátili se, vyčistili tesáky, rozestlali spacáky, pokoukali na hvězdičky a usnuli :-)

Popis cesty je zde: http://www.bergsteigen.at/de/touren.aspx?ID=1149

Den druhý (neděle 31.8.2008)
Berghof Predigstuhl (950 mnm) - Leadership a Ewige Wand ferrátky - Praha

Ráno na pohodu vstáváme, opět kolem nás už spousta turistů, co nervózně ťukají teleskopkama:-) A to nějak nelenošíme. Vstáváme kolem 7:30. Na parkoviště se za chvilku sjela spousta aut a všichni, kteří odcházeli na túru, se po čase opět objevili:-) Snad nikdo netrefil cestu na poprvé. My samozřejmě ano:-)
Nástup byl o trochu kratší, než udával průvodce. Po cestě samozřejmě vznikly problémy, kam dál, ale po prozkoumání značky zkušeným okem jsme veškeré nástrahy zvládli:-)
Leadership ferrátka je Cčko, takže krásná pohodička. Oba si to užíváme, Honza víc:-) Průlez krásným komínkem, žebříček, rozhled a vrchol:-)
Na vrcholu jsme, na pohodu, kolem 11té. Lehkou normálkou sestupujeme zpátky a po napojení se na výstupovou cestu jdeme k autu.
Přejíždíme asi 10minut a parkujeme u Rathluck´n hütte. Cestou lemovanou sochami ( 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) ) které, jak jsme se shodli, sponzorovala Evropská Unie v rámci programu "dřevo blíže člověku" :-) ) docházíme po cca 10ti minutách k nástupu na Ewige-Wand Klettersteig. Nástup vypadá docela zajímavě. Vůbec když se musí přelízt žbrlení:-) Ale ve výsledku to je pohoda:-) Honza dolézá také v pohodě a oba si to užíváme. Ferrátka je to opravdu krásná. Ne moc těžká, ale výhled nádherný. Navíc i nástup úplně v pohodě...
Kolem 13té jsme zpátky u auta, prozváníme své manželky:-) a odjíždíme domů.
V oblíbené Kamenné hospodě dáváme večeřičku a na pohodu dorážíme do Práglu...

Popis ferrátky Leadership je zde: http://www.bergsteigen.at/de/touren.aspx?ID=1166 a ferrátky Ewige-Wand zde: http://www.bergsteigen.at/de/touren.aspx?ID=1183

Takže na závěr zas nějaké moudro. Tak pro změnu: krásné lezeníčko, krásné ferrátky, krásné počásko, krásný vejlet:-)
A abych nezapomněl - Alpy, díky:-)))